اصطلاحات

کاربرد و تفاوت قید already, still و yet

در زبان انگلیسی برای نشان دادن حالت و چگونگی کاری از قید استفاده می‌کنیم که دانستن چگونگی استفاده از آن‌ها بسیار مهم است چرا که هر کدام از آن‌ها قوانین مخصوص به خودشان را دارند..

در این قسمت می‌خواهیم به تفاوت سه قید بسیار مهم و کاربردی و متداول که گاهی زبان آموزان عزیز را دچار اشتباه می‌کند، بپردازیم.

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به طور کامل تفاوت قیدهای still, already, yet و کاربرد آن‌ها را بررسی کنیم…

کاربرد قید Already

قید already معانی مختلفی دارد مانند: «قبلا، از قبل، پیش از این». از این قید در جملات مثبت و سوالی استفاده می‌شود و جایگاه آن قبل از فعل اصلی است. از این قید می‌توان در همه‌ی زمان‌ها استفاده کرد؛ اما بیشتر در زمان حال کامل present perfect استفاده می‌شود.

زمانی که کاری زودتر از انتظار شما انجام می‌شود یا به عبارت دیگر با انجام آن کار شما متعجب می‌شوید از این قید باید استفاده کنید. به مثال‌های زیر توجه کنید تا طریق‌ی استفاده درست از این قید را بیشتر درک کنید:

I’ve already seen this movie.

من این فیلم را قبلا دیدم.

She has already done her homework.

او از قبل تکالیفش را انجام داده بود.

Have you already washed the dishes?

آیا قبلا ظرف‌ها را شستی؟

کاربرد قید Yet

قید yet به معنای «هنوز» است و درجملات منفی و سوالی استفاده می‌شود و معمولا در آخر جمله به کار می‌رود و بیشتر وقتی زمان جمله حال کامل present perfect باشد، از این قید استفاده می‌کنیم.

بر خلاف already وقتی کاری دیرتر از انتظار و موعد مقرر انجام می‌شود و واقعا از انتظار برای انجام کاری خسته و کلافه شده‌ایم، استفاده می‌شود. به مثال‌های زیر دقت کنید:

I haven’t eaten breakfast yet.

من هنوز صبحانه‌ام را نخورده‌ام.

Is it 12 o’clock yet?

هنوز ساعت 12 نشده است؟

Have you seen Avenger yet?

هنوز فیلم اونجر را ندیدی؟

کاربرد قید already, still و yet

کاربرد قید Still

قید still هم به معنی «هنوز» است و از نظر معنایی بسیار شبیه yet است. وقتی که کاری از قبل اتفاق افتاده و گاهی برخلاف انتظار ما هنوز ادامه دارد و به سرانجام نرسیده است، از این قید استفاده می‌کنیم و معمولا بین فعل کمکی و فعل اصلی قرار می‌گیرد.

I am still studying English language.

من هنوز زبان انگلیسی می‌‍‌‌خوانم.

It is still snowing.

هنوز برف می‌بارد. (یعنی از چند ساعت قبل برف می‌بارد و هنوز ادامه دارد.)

Do you still love her?

آیا هنوز دوستش داری؟

امیدواریم در این مقاله توانسته باشید به طور کلی با این سه قید بسیار مهم آشنا شده باشید و البته نیاز به تمرین دارد و باید با این کلمات جمله سازی کنید تا در ذهنتان ثبت شوند. پیشنهاد می‌کنم با جملات زیر اطلاعات خود را در مورد این قیدها محک بزنید و جای خالی را با یکی از قیدها کامل کنید:

I’ve ……… done it. I wrote it about two hours ago.
I ……… haven’t  called my friends. I should call her.
I haven’t wrote a letter ……… I will do it tomorrow.
I ……… haven’t finished using the internet.

مریم صفری

فارغ التحصیل کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه مازندران هستم. 8 سال سابقه‌ی تدریس زبان دارم و در کنار تدریس ترجمه و مقاله نویسی هم انجام میدم. من عاشق کارمم و با لذت وصف ناپذیری تدریس می کنم، با عشق در کنارتون هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا