مهارت گرامر

انواع سطح زبان انگلیسی

سطح‌بندی در زبان انگلیسی به این منظور طراحی شده تا میزان دانش افراد از زبان انگلیسی با یک معیار مشخص سنجیده شود؛ به علاوه برای شروع مطالعه، دریافت مدارک بین المللی و یا حتی شروع تدریس به صورت مستقل نیاز داریم تا با سطوح مختلف زبان انگلیسی آشنا باشیم.

با دانستن سطح دانش زبانی خود، می‌توانیم منابع آموزشی مناسب‌تری انتخاب کنیم و برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

پس با ما همراه باشید تا سطوح زبان انگلیسی را بهتر بشناسیم.

استانداردهای تعیین سطح زبان CEFR

استانداردهای مختلفی برای شناسایی میزان دانش زبان‌آموزان به وجود آمده است که یکی از رایج‌ترین استانداردها که به عنوان استاندارد اصلی، در اکثر کشورهای جهان شناخته می‌شود.

استاندارد CEFR است که مخفف Common European Framework of Reference for Languages  به معنای چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان‌ها است و نه تنها برای زبان انگلیسی بلکه برای اکثر زبان ها قابل استفاده است.

در این استاندارد سطوح زبان انگلیسی به سه سطح اصلی پایه، متوسط و پیشرفته تقسیم می‌شوند و هر کدام از این سطوح اصلی دارای دو سطح فرعی هستند. این نظام سطح بندی برای هر سطح توانایی‌هایی را بیان می‌کند و توضیح می‌دهد که یک فرد با داشتن چه توانا‌یی‌هایی در چه سطحی قرار می‌گیرد.

سطح پایه یا A

سطح مبتدی (Elementary-A1)

در این سطح زبان‌آموزان هیچ گونه دانش قبلی از زبان ندارند یا دانش آنها بسیار اندک است. در پایان این سطح افراد می‌توانند اصطلاحات روزمره و عبارت‌های پایه را به کار ببرند.

برای مثال خودشان را معرفی کنند یا درباره‌ی محل زندگی، دوستان و علاقه‌مندی‌های خود صحبت کنند و از دیگران سوالاتی در این زمینه بپرسند. این مکالمات کوتاه، ساده، آرام و با لحنی واضح اتفاق می‌افتند.

سطح پیش متوسط (Pre-Intermediate-A2)

در این سطح افراد می‌توانند به طور کلی درباره محیط اطراف خود صحبت کند و قادر به درک جملات و استفاده از اصطلاحات و عبارات متداول و پرکاربرد در محیط‌ها و موقعیت‌های گوناگون هستند.

مثلا می‌توانند درباره‌ی اطلاعات شخصی و خانوادگی، خرید کردن، موقعیت مکانی و جغرافیایی و یا محیط کار با جزئیات بیشتری صحبت کنند و با محیط اطراف خود ارتباط بیشتری برقرار کنند.

سطح های زبان انگلیسی

سطح متوسط B

سطح متوسط (Intermediate-B1)

در این سطح افراد دانش خود رابه شکل کاربردی‌تری گسترش می دهند و می توانند در رابطه با مباحث معمول مثل کار، مدرسه، اوقات فراغت و غیره صحبت کنند. می‌توانند نیاز‌های اولیه خود را در زمان مسافرت به یک کشور انگلیسی زبان برطرف کنند.

همچنین توانایی نوشتن متن‌های ساده درباره‌ی موضوعات ساده مثل موضوعات شخصی و مورد علاقه خود را دارند. به علاوه می‌توانند درباره‌ی تجربیات، حوادث آینده، آرزو‌ها، اهداف و رویا‌های خود صحبت کنند.

پایان این سطح تقریبا معادل نمره 4 تا 5 آیلتس است.

سطح بالای متوسط (Upper-Intermediate-B2)

در این سطح افراد برای ورود به سطح پیشرفته آماده می‌شوند و اطلاعات و توانایی‌های خود را تکمیل می‌کنند؛ به سراغ موضوعات پیچیده‌تر می‌روند و در زمینه‌های تخصصی مهارت پیدا می‌کنند. می‌توانند با تسلط مناسبی با افراد بومی مکالمه داشته باشند و با جزئیات نظر خود را درباره‌ی موضوعات گوناگون بیان کند.

همچنین افراد قادر به درک موضوع اصلی متون پیچیده در زمینه‌های تخصصی هستند و می‌توانند در این باره با جزئیات بنویسند.

در پایان این سطح، زبان‌آموز قادر خواهد بود تقریبا نمره‌ای بین 5.5 تا 6.5 در آزمون آیلتس دریافت کند.

سطح پیشرفته C

سطح پیشرفته (Advanced-C1)

در این سطح افراد به راحتی با محیط های انگلیسی زبان ارتباط برقرار می‌کند. زبان آموزان در این سطح قادر به درک متون طولانی و پیچیده در زمینه های اجتماعی، آکادمیکی و تخصصی هستند و می‌توانند درمورد این موضوعات، متونی با ساختار درست و با جزئیات متنوع بنویسند.

همچنین می توانند با تسلط زیادی از عبارات و اصطلاحات انگلیسی مناسب در زمان مناسب استفاده کنند و درباره‌ی مفاهیم انتزاعی صحبت کنند. در پایان این سطح افراد می‌توانند نتایج مطلوبی را در آزمون های بین المللی کسب کنند

دانش‌آموزانی که موفق به پایان این سطح می‌شوند، می‌توانند در آزمون آیلتس تقریبا نمره‌ای بین 6.5 تا 8 را دریافت کنند.

سطح تخصصی (Proficiency-C2)

افراد در پایان این سطح مهارت های خود را تکمیل در سطح حرفه ای تکمیل خواهند کرد و می‌توانند مفاهیم را به صورت لحظه‌ای و کامل درک کنند. می‌توانند مطالب را خلاصه کرده یا برای دیگران نقل کنند. تسلط و دقت این افراد آنها را به بومی زبان‌ها نزدیک می‌کند.

این سطح بسیار تخصصی و پیشرفته است و برای شروع کار در حیطه زبان یا مهاجرت، لزوما نیازی به این سطح نیست. افرادی که به این سطح رسیده‌اند، میتوانند در آزمون آیلتس نمره‌ای بالاتر از 8 دریافت کنند.

سطوح زبان انگلیسی

در پایان باید گفت تعیین سطح می‌تواند به برنامه ریزی دقیق و داشتن چشم اندازی روشن از مسیر پیشرفت و یادگیری ما کمک کند. تعیین سطح استاندارد را دست کم نگیرید و حتما برای شروع جدی یادگیری زبان انگلیسی با تعیین سطح استاندارد شروع کنید.

مهسا رجبی مقدم

فارغ ‌التحصیل رشته‌ی شیمی هستم. یک روز فهمیدم برای پیشرفت به زبان انگلیسی نیاز دارم و در سال 96 مدرک پیشرفته‌ی زبان و سال 97 مدرک تربیت مدرس زبان گرفتم. با شرکت در دوره‌های مختلف سعی می‌کنم همیشه به روز باشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا