مهارت لیسنینگ

تقویت زبان انگلیسی با پادکست + اپلیکیشن

می‌دانیم که در ایران، زبان انگلیسی یک زبان خارجه محسوب می‌شود و در طول روز به مقدار بسیار کمی با این زبان مواجه می‌شویم که این موضوع یکی از دلایل طولانی بودن پروسه‌ی یادگیری است.

برای این که این دوره را کوتاه‌تر کنیم، باید هرچه بیشتر در معرض زبان قرار بگیریم و برخورد با زبان انگلیسی بخشی از زندگی روزمره شود.

استفاده از موسیقی و پادکست‌های مناسب با سطح زبان‌آموز می‌تواند هم لذتبخش باشد و هم در یادگیری زبان انگلیسی به خصوص تقویت مهارت شنیداری (listening) بسیار مفید باشد.

با دیجی زبان همراه باشید تا نحوه‌ی صحیح استفاده از پادکست‌ها در یادگیری زبان انگلیسی را بررسی کنیم:

روش یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

  1. بدون توجه به متن فقط گوش کنید.
  2. سعی کنید متن پادکست را تا حدی که متوجه می‌شوید، بنویسید. اگر پادکستی که انتخاب کرده‌اید طولانی است، می‌توانید چند دقیقه‌ی اول را برای تمرین بنویسید. با این روش تمرکز خود را بر روی متن افزایش می‌دهید.
  3. متن اصلی را با متن خود مقایسه کنید.
  4. لغت‌های جدید متن را بررسی کنید و لغات کاربردی آن را یادداشت کنید.
  5. دوباره به پادکست گوش دهید و همزمان به متن کامل پادکست نگاه کنید.
  6. سعی کنید جمله‌ها را با صدای بلند تکرار کنید تا تلفظ و لهجه صحیح را با تقلید کردن، تقویت کنید.
  7. صدای خود را ضبط کنید تا با فایل اصلی مقایسه کنید.
  8. اگر پادکست حالت داستانی دارد، می‌توانید هر آنچه را که به خاطر می‌آورید، بازگو کنید و از لغات جدیدی که یاد گرفته‌اید، استفاده کنید.

نکات نحوه استفاده از پادکست انگلیسی

  • انتخاب صحیح پادکست
  • استمرار در تمرین داشته باشید و صبور باشید.
  • وسواس مطالعاتی نداشته باشید.
  • پرتوقع و عجول نباشید.
  • تکرار کنید و صدای خود را ضبط کنید.

در درجه اول باید دقت داشته باشید که پادکست مناسبی را انتخاب کنید. پادکست مناسب از لحاظ سطح و سلیقه‌ی شما. پادکستی را انتخاب کنید که به موضوع آن علاقمند هستید. بهتر است سطح پادکست با سطح دانش زبانی شما برابر و یا حتی یک سطح پایین‌تر باشد.

صرفا گوش کردن یک یا دو پادکست معجزه‌ای در پیشرفت شما نخواد داشت. سعی کنید گوش کردن به پادکست محدود به زمان مطالعه‌ی شما نباشد و در طول روز مدام به آن‌ها گوش دهید.

مانند وقتی که به کارهای منزل رسیدگی می‌کنید، در تاکسی یا اتوبوس هستید و یا زمانی که رانندگی می‌کنید. پادکست‌های ساده‌ای که نیاز به تمرکز فراوان ندارند، در این مواقع بسیار مناسب هستند.

نکات تقویت زبان با پادکست

در هنگام بررسی متن پادکست‌ها وسواس نداشته باشید و سعی نکنید که تمام لغات را فرا بگیرید. تمام لغت‌ها کاربردی نیستند. بنابراین سعی کنید فقط لغات کلیدی و کاربردی را برای یادگیری عمیق انتخاب کنید.

سعی کنید یک دفترچه منظم یا اپلیکیشنی برای یادداشت کردن و دسته‌بندی کردن لغات داشته باشید. معنی انگلیسی لغات را یادداشت کنید و در صورت لزوم تلفظ کلمات را نیز به صورت علائم فونتیک یادداشت کنید. (به هیچ عنوان تلفظ فارسی را کنار لغات ننویسید.)

لزومی ندارد برای تمام کلمات معنی فارسی را نیز یادداشت کنید. فقط برای کلماتی خاص ترجمه فارسی را بنویسید.

حتما سعی کنید جملات را بعد از گوینده تکرار کنید و لحن و تلفظ را تقلید کنید و سعی کنید عینا همان لحن و سرعت و تلفظ را ادا کنید.

درنهایت صدای خود را ضبط کنید و با پادکست اصلی مقایسه کنید.

بهترین اپلیکیشن‌های رایگان پادکست‌ انگلیسی

Castbox

کست باکس یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های رایگان پادکست است که هم نسخه اندروید و هم نسخه iOS و هم نسخه تحت وب دارد. همچنین اپل واچ را نیز پشیبانی می‌کند.

کست باکس از تنظیمات مربوط به ایران به خوبی پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان کامنت گذاشتن را هم فراهم کرده است. برای استفاده از کست باس، هم می‌توانید در آن حساب کاربری بسازید و هم می‌توانید بدون ایجاد حساب از آن استفاده کنید.

با ورود به اپلیکیشن، تعدادی پادکست پیشنهاد می‌شود و شما هم می‌توانید پادکست موردنظر را جستجو کنید. برای دنبال کردن پادکست‌ها، میتوانید با انتخاب دکمه‌ی Subscribe آن را به قسمت Library اضافه کنید. همچنین امکان دانلود پادکست موردعلاقه شما نیز وجود دارد.

برنامه پادکست Castbox

Apple Podcast

این اپلیکیشن مخصوص سیستم عامل iOS است که به صورت پیشفرض بر روی آیفون و آیپد وجود دارد. با این برنامه می‌توانید پادکست مورد علاقه خود را جستجو کنید و یا به پادکست‌های پیشنهادی برنامه گوش دهید، ذخیره کنید و یا آن‌ها را دانلود کنید و به صورت آفلاین گوش دهید.

یکی از قابلیت‌های اپل پادکست، تغییر سرعت پخش است که برای زبان‌آموزی بسیار مناسب است. همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی … ترتیب پخش پادکست‌ها را مدیریت کنید و انتخاب کنید که کدام پادکست به طور خودکار بعد از پادکست فعلی پخش شود.

برنامه پادکست apple podcast

Google Podcasts

گوگل پادکستز به دلیل پشتیبانی توسط گوگل، فقط در گوشی‌های اندروید قابل نصب است و پادکست‌های بسیاری با موضوعات مختلف را در اختیار اندرویدبازها قرار می‌دهد.

می‌توانید پادکست‌ها را جستجو کنید و پادکست‌های موردعلاقه خود را دنبال کنید و به محض انتشار قسمت جدید، از آن مطلع شوید.

قابلیت دانلود پادکست‌ها و گوش دادن به صورت آفلاین نیز وجود دارد.

همچنین قابلیت تغییر تنظیمات را دارد. به صورت پیش‌فرض، فایل‌ها یا 24 ساعت پس از دانلود و یا 30 روز پس از دانلود حذف می‌شوند که این زمان از طریق گزینه More و سپس Settings قابل تغییر است.

اگر به پادکستی زیاد گوش می‌دهید و دوست دارید که دسترسی راحت‌تری به آن داشته باشید، می‌توانید با انتخاب گزینه Add to home screen آن را به صفحه اصلی گوشی خود اضافه کنید.

برنامه پادکست انگلیسی Google Podcasts

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دیگر بهانه‌ای برای در معرض زبان قرار نگرفتن وجود ندارد و با استفاده از نرم‌افزارهای متفاوت به راحتی به دنیایی از پادکست‌ها دسترسی پیدا کنید و به راحتی پادکست موردعلاقه‌ی خود را انتخاب کنید و همه جا به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد و کمکی در راستای زبان‌آموزی به شما عزیزان کرده باشد.

لطفا تجربه خود را از استفاده از پادکست‌ها و همچنین پادکست‌های مورد علاقه خود و اپلیکیشن‌های مناسب را با سایر دوستان در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

مریم غفاری

فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی و عاشق یادگیری هستم. از 17 سالگی به مدت ۸ ساله که در حوزه‌های مربوط به زبان انگلیسی فعالیت میکنم و در حال حاضر مدرس، مترجم، ویراستار، سوپروایزر و ترینر زبان انگلیسی هستم.💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا