مهارت لیسنینگ

چگونه با آهنگ زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

یکی از چالش‌هایی که زبان‌آموزان ایرانی برای یادگیری زبان با آن مواجه هستند، این است که به اندازه‌ی کافی در معرض زبان قرار نمی‌گیرند. با استفاده از موسیقی می‌توانید به صورت دائمی و همیشگی در معرض زبان باشید.

این روش یکی از موثرترین روش‌ها است که به Auditory learning معروف است.

تقویت زبان انگلیسی با آهنگ علاوه بر موثر بودن، بسیار جذاب نیز هست. انواع پادکست‌ها و آهنگ‌ها و حتی کتاب‌های صوتی متفاوت و متنوعی وجود دارند که می‌توانیم به آنها گوش دهیم و لذت ببریم.

روش یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ

  1. انتخاب آهنگ مناسب: با توجه به سطح دانش خود و علاقه شخصی، آهنگ مورد نظر را انتخاب کنید.
  2. بارها گوش دهید: در این مرحله با دقت و بارها به آهنگ گوش دهید تا متوجه متن و مفهوم آهنگ شوید.
  3. نوشتن متن موسیقی یا transcribe کردن: سعی کنید موسیقی را جمله به جمله پلی کنید و هر آنچه را که متوجه می‌شوید، بنویسید.
  4. چک کردن متن آهنگ: متن اصلی آهنگ را با متنی که خودتان نوشته‌اید مقایسه کنید. متن آهنگ‌ها را به راحتی می‌توانید از گوگل بگیرید. کافیست اسم خواننده و اسم آهنگ را به علاوه کلمه lyrics سرچ کنید. مانند: Adel – someone like you lyrics
  5. فرهنگ لغت بسازید: نکات مهم و کاربردی آهنگ را یادداشت و تمرین کنید. می‌توانید از سایت songfacts.com در این مرحله استفاده کنید که معنی و مفهوم آهنگ‌ها را توضیح داده است.
  6. همخوانی کنید: به متن نگاه کنید و آهنگ را پلی کنید و همزمان با خواننده بلند بخوانید تا تلفظ خود را تقویت کنید.

مزیت‌های تقویت زبان انگلیسی با آهنگ

  • موسیقی یک هنر است و زبان مشترک تمام ملت‌هاست. بسیاری از افراد از گوش دادن به آهنگ لذت می‌برند؛ حالا اگر این آهنگ به زبان دیگری باشد و ما بتوانیم آن را متوجه شویم و با آن همخوانی کنیم، این لذت چندین برابر می‌شود و یادگیری زبان جدید را لذتبخش می‌کند.
  • دنیای موسیقی بسیار گسترده است و برای هر نوع سلیقه‌ای آهنگی وجود دارد.
  • دسترسی به آن بسیار ساده است و در هر زمان و مکانی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • مسیر یادگیری را متنوع و لذت‌بخش می‌کند.
یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ

نکات مهم استفاده از آهنگ در تقویت زبان انگلیسی

  • سطح آهنگ را درست انتخاب کنید تا از یادگیری دلسرد نشوید و ذهنتان با مطالب جدید بسیار بمباران نشود. برای این کار آهنگی را انتخاب کنید که هم‌سطح با سطح دانش زبانی شما و یا حتی یک سطح پایین‌تر باشد.
  • از آهنگ‌های پاپ شروع کنید که تمپو پایینی دارد. آهنگ‌هایی که مانند رپ و راک ریتم تندی دارند، برای شروع کار پیشنهاد نمی‌شوند.
  • علاقه شخصی را درنظر بگیرید و آهنگ‌هایی را برای یادگیری و آنالیز انتخاب کنید که حس خوبی به شما می‌دهند و شما را ترغیب و تشویق به یادگیری و بررسی مطالب می‌کنند.
    بنابراین در انتخاب آهنگ به عواملی از جمله خواننده موردعلاقه و سبک و ریتمی که دوست دارید، توجه کنید.
  • با یک بار گوش دادن به آهنگ، انتظار معجزه نداشته باشید و تکرار کنید Practice makes perfect. دقت داشته باشید که مدام از این شاخه به آن شاخه نپرید و حداقل چند روز و فقط روزی چند دقیقه روی یک آهنگ تمرکز کنید.
  • در انتخاب آهنگ، به لهجه خواننده نیز توجه کنید و سعی کنید آهنگی را انتخاب کنید که خواننده لهجه استانداردی دارد. زیرا شما قرار است تلفظ خواننده را عینا تقلید کنید.
    بنابراین انتخاب آهنگی با لهجه خاص، می‌تواند به تلفظ شما آسیب بزند. برای لذت روزمره می‌توانید به هر نوع موسیقی‌ای گوش دهید؛ اما در انتخاب آهنگ برای هدف آموزش و تمرین و تمرکز، سراغ آهنگ‌های ساده و استاندارد بروید.
  • پارتنر مطالعاتی Study buddy داشته باشید تا یکدیگر را ترغیب و تشویق کنید و نظم بهتری در تمرین مداوم و مستمر داشته باشید و نقاط ضعف و قوت خود را برای یکدیگر تشریح کنید.
  • پرتوقع نباشید! صبور باشید و تمرینات خود را به طور مستمر و بدون وقفه ادامه دهید. لازم نیست هر روز چندین ساعت را صرف یادگیری با موسیقی کنید. فقط کافیست به طور مداوم، روزانه چند دقیقه برروی آهنگ انتخابی خود زمان بگذارید.
یادگیری زبان انگلیسی کودکان با آهنگ

بهترین خواننده‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی

Taylor Swift

تیلور سوئیفت که یکی از خوانندگان بسیار محبوب است، لهجه امریکن دارد و برای تقویت تلفظ آمریکایی گزینه بسیار مناسبی است. بسیاری از آهنگ‌های او ریتم شاد و داستان گونه دارند که بسیار ترغیب‌کننده است.

Selena Gomez

سلنا گومز که رفیق شفیق تیلور سوئیفت است نیز لهجه امریکن دارد و آهنگ‌های او اکثرا ساده و قابل فهم هستند و از اصطلاحات روزمره استفاده می‌کند.

Coldplay

بند کلدپلی که یکی از معروف‌ترین بندهای موسیقی پاپ انگلیسی است. متن آهنگ‌های این بند به نسبت سایر خواننده‌ها بسیار ساده و مناسب یادگیری زبان است. متن ساده و قابل فهمی دارند و لهجه استانداردی دارند که برای تقویت تلفظ عالی است.

Adele

ادل که یک خواننده بسیار محبوب انگلیسی است، آهنگ‌های بسیار زیبایی دارد که به دلیل ریتم آهسته و تلفظ استاندارد، برای یادگیری زبان، گزینه بسیار خوبی است. لهجه ادل بریتیش است و برای تمرین و تقویت این لهجه بسیار مناسب است.

Sam Smith

سم اسمیث نیز یکی از خوانندگان محبوب با لهجه بریتیش است که لغات ساده‌ای را در آهنگ‌های خود استفاده می‌کند.

به طور کلی موسیقی، هنر جذابی است که می‌تواند در مسیر یادگیری زبان، بسیار موثر باشد و این مسیر را بسیار لذتبخش‌تر و هموارتر کند.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و از این روش‌ها برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی خود استفاده کنید.

خواننده انگلیسی زبان موردعلاقه‌ی شما چه کسی است؟ در قسمت دیدگاه‌ها با سایر دوستان نیز به اشتراک بگذارید.

مریم غفاری

فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی و عاشق یادگیری هستم. از 17 سالگی به مدت ۸ ساله که در حوزه‌های مربوط به زبان انگلیسی فعالیت میکنم و در حال حاضر مدرس، مترجم، ویراستار، سوپروایزر و ترینر زبان انگلیسی هستم.💖

‫6 نظرها

    1. به به چه سلیقه‌ای😉
      مرسی از پیشنهادت باران جان
      بله اکثر آهنگ‌های Ed Sheeran آهسته و قابل فهم هستن. و البته رمانتیک 💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا