مهارت گرامر

تفاوت آزمون کامپیوتری و کاغذی آیلتس

احتمالا تا به حال آزمون آیلتس کامپیوتری و آزمون آیلتس کاغذی به گوشتان خورده است. و حتما این سوال برایتان پیش آمده است که تفاوت آنها چیست و کدام یک را باید انتخاب کنید.
در ادامه به بررسی تفاوت‌ها و مزیت‌های هر یک خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

تفاوت آیلتس کامپیوتری و کاغذی

آزمون کامپیوتری آیلتس با حالت نوشتاری آن از لحاظ محتویات تفاوتی ندارد و تنها تفاوت آن در طرز وارد کردن پاسخ‌ها است. در امتحان کاعذی آیلتس، داوطلب پاسخ‌ها را در پاسخنامه کاغذی وارد میکند. اما در آزمون کامپیوتری، داوطلب پاسخ‌ها را در پاسخنامه‌ای در کامپیوتر تایپ می‌کند.

هر دو آزمون در بخش‌های Listening ، Reading و Writing برگزار می‌شوند و بخش Speaking به صورت رودرو با Examiner برگزار می‌شود.

در کل نوع آزمون در نمره داوطلبان تاثیری ندارد و هیچ یک از آزمون‌ها برتر نیستند. هر یک مزیت‌ها و معایبی نسبت به دیگری دارند و این شخصیت متقاضی است که تعیین می‌کند با کدام یک راحت تر ارتباط برقرار می‌کند.
برای انتخاب درست، بهتر است که تمام مزیت‌ها و معایب هر دو نوع را بدانیم.

مزیت‌های آزمون آیلتس کامپیوتری (Computer-based IELTS یا Computer-delivered IELTS)

  1. ویرایش متن در بخش رایتینگ بسیار راحت تر انجام می‌شود و نیازی به پاک کردن و بازنویسی و پاک نویس کردن نیست. داوطلب می‌تواند مرتب‌تر، تمیزتر، آسان‌تر و بدون استرس بنویسد و با بازنویسی متن، زمان را هدر ندهد و بیشتر روی متن تمرکز کند.

    همچنین در هر زمان که جمله یا کلمه‌ای به ذهن داوطلب خطور کند، به راحتی می‌تواند آن را به متن اضافه کند.

    شمارش کلمات آسان‌تر است و نیازی به استرس داشتن و صرف زمان برای شمارش کلمات نیست. سیستم به طور خودکار، کلمات را می‌شمارد و داوطلب با خیالی راحت می‌تواند مطمئن شود که نمره‌ای بابت کم بودن تعداد لغات از دست نخاهد داد.

  2. یکی از نگرانی‌های داوطلبان دست خط است که تحت تاثیر استرس بدخط می‌شوند. میدانیم که خط ناخوانا و کمرنگ نوشتن می‌تواند مشکل ساز شود و موجب کسر نمره گردد. باید بدانیم که تمامی پاسخنامه‌ها اسکن می‌شوند و برای اگزمینر یا مصحح فرستاده می‌شوند؛

    پس در آزمون کاغذی IELTS باید کمی پررنگ بنویسیم. اما در آزمون آیلتس کامپیوتری این مشکل برطرف شده و نیازی به نگرانی برای قابل فهم بودن خط نیست.

  3. دربخش ریدینگ دیگر نیازی به ورق زدن مدام صفحات نیست. صفحه نمایش به دو بخش سوال و متن تقسیم می‌شود و به راحتی می‌توان به متن بازگشت و پاسخ را چک کرد. پس سر و صدای ورق زدن در فضا پخش نمی‌شود.

    همچنین برای سوالات جاخالی می‌توان پاسخ را از متن کپی پیست کرد. بنابراین احتمال غلط املایی بسیار کاهش می‌یابد.
 آزمون کامپیوتری آیلتس

4. مراکز برگزاری آزمون کامپیوتری کوچک‌تر و خلوت‌تر هستند. فاصله گذاری بین داوطلبان بیشتر است و همچنین صدای ورق زدن برگه‌ها مخصوصا در بخش ریدینگ فضا را پر نمیکند. در آزمون کامپیوتری شما سایر داوطلبین را نمی‌بینید؛ بنابراین تمرکز شما بیشتر خواهد بود.

5. از لحاظ زمان برگزاری، امتحان کامپیوتری آیلتس یک سر و گردن از آزمون کاغذی بالاتر است. برخی افراد سحرخیز هستند و برایشان صبح زمان بسیار مناسبی برای آزمون دادن است؛

اما برخی دیگر صبح مغزشان خواب است و سر جلسه آزمون مدام درحال خمیازی کشیدن هستند. این افراد با آزمون کامپیوتری احساس راحت‌تری دارند. زیرا آزمون IELTS کامپیوتری در زمان‌های مختلفی از جمله صبح، بعد از ظهر و عصر برگزار می‌شود؛

اما آزمون کاغذی فقط 9 صبح برگزار می‌شود. همچنین امتحان کاغذی فقط پنچشنبه و جمعه ها، اما امتحان کامپیوتری در هفت روز هفته برگزار می‌گردد.

6. نتایج آزمون در حالت کامپیوتری سریع‌تر اعلام می‌شود. نتایج در امتحان کامپیوتری ظرف 3 تا 5 روز پس از شرکت در آزمون اعلام می‌شود. اما در امتحان کاغذی ظرف مدت 13 روز اعلام می‌شود.

و در آخر هم دوست‌دار طبیعت هست و باعث میشه کاغذ کمتری استفاده بشه. 🙂

مزیت‌های آزمون آیلتس کاغذی (Paper-based IELTS)

  1. هرچند که امکان خط کشیدن و هایلایت کردن در کامپیوتر هم وجود دارد، اما برای برخی افراد خط کشیدن و حاشیه‌نویسی با مداد راحت‌تر است و تمرکز بیشتری دارند. برای این دسته از افراد، امتحان آیلتس کاغذی راحت‌تر است.

  2. برخی افراد با استفاده از کامپیوتر راحت نیستند و تایپ کردن برایشان سخت است و به کندی تایپ می‌کنند که این عامل خود می‌توانند استرس‌زا باشد.

  3. برخی داوطلبین در امتحان کامپیوتری از چشم درد و گردن درد شکایت می‌کنند و موجب از دست رفتن تمرکز حواس آنان می‌گردد. هرچند در آزمون کتبی هم این مشکلات وجود دارد، اما مقدار آن در آزمون آیلتس کامپیوتری بیشتر است.

  4. نمونه سوالات موجود برای آزمون کتبی بیشتر از آزمون کامپیوتری است.
آزمون کاغذی آیلتس

5. از لحاظ مکان برگزاری، آزمون کاغذی آیلتس برای افرادی که ساکن تهران نیستند محبوب تر است. زیرا آزمون کاغذی در اکثر شهرهای ایران برگزار می‌شود اما آزمون کامپیوتری IELTS فقط در تهران برگزار می‌شود.

پس اگر ساکن شهرهای دیگر هستید، هزینه رفت و برگشت و اقامت و همچنین آشنا نبودن با مسیرهای شهری و ترافیک را نیز در نظر بگیرید.

6. در بخش لیسنینگ، بعد از گوش کردن به فایل صوتی ده دقیقه زمان برای وارد کردن جواب‌ها به پاسخنامه دارید. پس در حین گوش کردن فرصت برای نت برداری و حتی یادداشت به زبان فارسی برای بالا رفتن سرعت عمل دارید؛

اما در آرمون کامپیوتری همزمان باید پاسخ‌ها وارد شوند. درست است که برگه برای نوت برداری دارید، اما فرصتی برای استفاده از آن ندارید.

مریم غفاری

فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی و عاشق یادگیری هستم. از 17 سالگی به مدت ۸ ساله که در حوزه‌های مربوط به زبان انگلیسی فعالیت میکنم و در حال حاضر مدرس، مترجم، ویراستار، سوپروایزر و ترینر زبان انگلیسی هستم.💖

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا