مهارت ریدینگ

تقویت زبان انگلیسی با رمان

یکی از کارهایی که زبان‌آموزان دوست دارند با یادگیری زبان انگلیسی انجام دهند، خواندن رمان‌های انگلیسی است که همیشه برایشان پر از هیجان بوده است. اما همیشه این سؤال وجود دارد که چه وقت و چگونه می‌توان خواندن رمان انگلیسی را شروع کرد؟

با ما همراه باشید تا بتوانید این کار لذت‌بخش را بدون دلزدگی شروع کنید.

چگونه رمان انگلیسی بخوانیم؟

انتخاب کتاب مناسب

  • در درجه اول باید کتابی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.
  • همچنین انتخاب سطح مناسب کتاب بسیار مهم است. سطح کتاب نباید از سطح دانش شما بالاتر باشد.
  • بهتر است کتابی را انتخاب کنید که دارای فایل صوتی است که همزمان بتوانید مهارت شنیداری و تلفظ خود را نیز تقویت کنید.
  • اگر دانش زبانی شما در سطح بالایی نیست، بهتر است از کتابهای سطح‌بندی شده شروع کنید.

خواندن کتاب

  • در هنگام مطالعه، یک مداد یا هایلایتر در دست داشته باشید و زیر کلمات جدید را خط بکشید یا هایلایت کنید.
  • دقت کنید که در هر صفحه نهایتا دو یا سه کلمه را باید علامت بزنید و نه بیشتر. اگر تعداد لغات جدید هر صفحه بیشتر از دو یا سه تا است، آن کتاب مناسب سطح شما نیست.
  • به هیچ عنوان پروسه مطالعه را برای چک کردن لغت، قطع نکنید.
  • ابتدا یک فصل را کامل بخوانید و مفهوم کلی داستان را دریابید و سپس به سراغ چک کردن لغات جدید بروید.
  • لازم نیست هر لغتی را چک کنید. وسواس نداشته باشید و فقط روی کلمات کلیدی تمرکز کنید.
روش یادگیری زبان انگلیسی با رمان

یادداشت و دسته‌بندی لغات

  • یک دفترچه داشته باشید یا از استیک نوت‌ها در ابتدای هر فصل از کتاب استفاده کنید.
  • معنای کلماتی که هنگام مطالعه علامت زده اید را یادداشت کنید.
  • ابتدا معنای انگلیسی را یادداشت کنید و سپس با آن کلمه جمله بسازید.
  • اگر از روی خواندن دفنیشن انگلیسی می‌توانید به راحتی معنای کلمه را متوجه شوید، معنای فارسی را ننویسید. اما اگر هنوز در فهم کلمه مشکل دارید، نوشتن معنای فارسی ایرادی ندارد.
  • نوشتن تلفظ کلمه به فارسی ممنوع! تلفظ فارسی را به هیچ وجه در کنار لغت ننویسید. انقدر تکرار کنید که به خاطر بسپارید.

مطالعه مجدد

  • اگر کتاب داستان کوتاه است، دوباره متن را بخوانید و اگر طولانی است، کتاب را ورق بزنید و فقط جمله‌هایی که کلمات هایلایت شده در آن‌ها قرار دارند را بخوانید.
  • سعی کنید معنای کلمات هایلایت شده را حدس بزنید.
  • به دفترچه مراجعه کنید و حدس خود را چک کنید.

خلاصه نویسی

سعی کنید از کلمات جدیدی که یاد گرفته‌اید استفاده کنید و خلاصه داستانی که مطالعه کرده‌اید را بنویسید. این کار به تولید زبانی شما کمک می‌کند. اگر بتوانید از یک معلم زبان یا کسی که سطح زبانی بالاتری دارد، برای چک کردن متن خود کمک بگیرید عالی است. اینگونه متوجه می‌شوید که آیا از کلمات به درستی استفاده کرده‌اید یا خیر.

چگونه رمان انگلیسی بخوانیم؟

چرا باید رمان انگلیسی بخوانیم؟

لذت مطالعه کتاب و ادبیات کشورها و قومیت‌های مختلف به زبان اصلی و برقراری ارتباطی مستقیم با فرهنگ و ادبیات آن‌ها بر هیچ کس مخصوصا عاشقان کتاب و ادبیات پوشیده نیست. اما این همه‌ی ماجرا نیست.

علاوه‌بر این که با مطالعه رمان به زبان انگلیسی می‌توان لذتی وصف نشدنی را تجربه کرد و اطلاعات بسیاری به دست آورد و در دنیای بی‌نهایت ادبیات غوطه‌ور شد، میتوان از رمان به عنوان ابزاری لذت‌بخش برای یادگیری و تقویت زبان نیز استفاده کرد.

میدانیم که برای تقویت زبان باید هرچه بیشتر در معرض زبان قرار گرفت. در ایران که انگلیسی یک زبان خارجه است، به هیچ وجه محتوای آموزشی کتاب‌های درسی و کلاس‌های آموزشی برای یادگیری درست و سریع زبان کافی نیست.

زیرا لازم است که زبان‌آموزان از راه‌های دیگر از جمله خواندن رمان و گوش کردن به موسیقی و پادکست و تماشای فیلم‌های انگلیسی خود را در معرض زبان قرار دهند.

چرا باید رمان انگلیسی بخوانیم؟

برای مطالعه رمان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

برای مطالعه رمان انگلیسی نیاز به دایره لغات بسیاری داریم. زیرا نویسنده رمان در هنگام نوشتن، به سطح پایین زبان‌آموزان فکر نکرده است.

اگر تا به حال رمان نخوانده‌اید، بهتر است از رمان‌های ساده‌سازی شده و سطح بندی شده مانند سری کتاب‌های Penguin Readers, Oxford Bookworms, New Dominoes, Password Readers و … استفاده کنید.

پس از مطالعه چند نمونه از این کتاب‌ها، وقتی که احساس کردید دیگر نیاز به چک کردن مداوم لغات ندارید، میتوانید به سراغ رمان‌های اصلی اما ساده بروید.

توجه داشته باشید که برای مطالعه رمان و کتاب داستان، باید حداقل ۹۵ درصد لغات آن را متوجه بشوید. یعنی از هر ۱۰۰ لغت باید معنای ۹۵ لغت را بدانید.

زیرا رمان یک متن بسیار طولانی است و جزو extensive reading محسوب می‌شود و اگر قرار باشد در هر صفحه ۱۰ لغت را بلد نباشید و مدام چک کنید، یک قرن طول می‌کشد تا یک رمان را بخوانید، لذتی نخواهد داشت، خط اصلی داستان را فراموش می‌کنید و درنهایت دلسرد شده و کتاب را کنار می‌گذارید.
برای اینکه این اتفاق نیفتد، باید کتابی مناسب سطح خود انتخاب کنید.

برای مطالعه رمان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

چگونه بدانیم کتاب رمان در سطح ما است یا نه؟

  • روش اول: برای اینکه بدانید کتابی در سطح شما است یا نه، با خواندن دو صفحه از آن متوجه می‌شوید. اگر صرفا با چک کردن تعداد بسیار کمی از لغات متوجه مفهوم اصلی شدید، می‌توانید ادامه دهید.
  • روش دوم: این است که با نرم افزارها یا سایت‌های موجود، تعداد لغاتی که میدانید را بسنجید. اگر بیش از ۹۰۰۰ کلمه میدانید، به راحتی می‌توانید خواندن رمان را شروع کنید.
  • روش سوم: اگر زبان‌آموز هستید، از کتاب‌های سطح‌بندی شده استفاده کنید. با توجه به سطح کتاب که در پشت جلد آن نوشته شده است، میتوانید یکی از کتاب‌های سطح بندی شده را برای مطالعه انتخاب کنید.

نکته: دقت داشته باشید که برای شروع مطالعه رمان و داستان یک سطح پایین‌تر از سطح خود را انتخاب کنید. زیرا اگر کتابی هم سطح با خودتان انتخاب کنید، مانند کتاب درسی خواهد بود و نیاز دارید تا لغات زیادی را چک کنید.
اما یک سطح پایین‌تر، باعث فعال کردن لغات ذهن شما می‌شود و تعداد کمی هم لغت جدید به شما آموزش می دهد.


شاید بگویید خب چرا تعداد کم؟ ما میخواهیم تعداد زیادی لغت یاد بگیریم. نکته اینجاست که رمان طولانی است و اگر در هر صفحه حتی دو لغت هم یاد بگیرید، در پایان یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای حداقل ۲۰۰ لغت یاد گرفته‌اید.
اما اگر در هر صفحه ده لغت جدید وجود داشته باشد، مجموع آن می‌شود ۱۰۰۰۰ لغت که مسلما به زودی فراموش خواهد شد و به طور فعال یادگیری صورت نخواهد گرفت.

چگونه بدانیم کتاب رمان در سطح ما است یا نه؟

چرا کتاب‌های رمان سطح بندی شده بخوانیم؟

بسیاری از زبان‌آموزان دوست دارند هرچه سریعتر خواندن رمان را شروع کنند، اما سطح بالایی ندارند و نمی‌تواند از خواندن رمان لذت ببرند. بنابراین می‌توان با توجه به سطح موردنظر، یکی از این کتاب‌های سطح بندی شده را انتخاب کرد.

اینگونه هم لذت خواندن رمان را از دست نخواهند داد، و هم هرچه سریعتر به سطح مورد نیاز برای خواندن رمان‌های اصلی خواهند رسید.


از طرفی این کتاب‌ها ابزارهایی فوق‌العاده و قدرتمند برای تقویت زبان همراه با لذت هستند:
۱. مناسب با سطح زبان‌آموز طراحی شده است.
۲. دارای فایل صوتی هستند که می‌توانند به تقویت تلفظ و مهارت لیسنینگ نیز کمک کنند.
۳. در انتها بخشی به نام Glossary وجود دارد که لیستی از لغات جدید و کلیدی که بیش از ۴ بار در متن به کار رفته‌اند به همراه معنی را ارائه می‌دهند که خواننده را از دیکشنری بی نیاز می‌کند.

امیدواریم این مقاله به شما کمکی در انتخاب صحیح رمان کرده باشد و این عادت لذت‌بخش را هرچه سریع‌تر به لیست کارهای روزمره خود اضافه کنید.

مریم غفاری

فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی و عاشق یادگیری هستم. از 17 سالگی به مدت ۸ ساله که در حوزه‌های مربوط به زبان انگلیسی فعالیت میکنم و در حال حاضر مدرس، مترجم، ویراستار، سوپروایزر و ترینر زبان انگلیسی هستم.💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا