مهارت ریدینگمهارت گرامر

یادگیری کامل زبان انگلیسی چقدر طول می‌کشد؟

بسیاری از افراد از شروع یادگیری زبان انگلیسی می‌ترسند و نگران مدت زمانی هستند که طول می‌کشد تا بر زبان مسلط شوند. یکی از سوال‌های پرتکراری که از اساتید زبان پرسید می‌شود درباره مدت زمان یادگیری است.

حتما برای شما هم این سؤال پیش آمده است که یادگیری یک زبان چقدر طول می‌کشد و کمترین زمان یادگیری زبان چقدر است؟

جدا از اینکه میزان یادگیری افراد با هم متفاوت است و کیفیت مطالعه در مدت زمان آن تاثیر بسیاری دارد، با ما همراه باشید تا در این مقاله به طور تقریبی مدت زمان و مراحل یادگیری یک زبان جدید را بررسی کنیم.

مراحل یادگیری زبان انگلیسی + مدت زمان هر مرحله

یادگیری هر زبانی مراحل خاص خود را دارد. زیرا هدف صرفا حفظ کردن حجم زیادی از مطالب نیست؛ بلکه هدف از یادگیری زبان، یادگیری عمیق و فعال است. یادگیری فعال به این معنا است که علاوه بر فهمیدن مطلب، بتوان از آن استفاده هم کرد.

بسیاری از زبان آموزان به راحتی متن‌های انگلیسی را می‌خوانند و متوجه می‌شوند، اما خودشان نمی‌توانند به راحتی حرف بزنند و از مطالبی که یادگرفته‌اند استفاده کنند. این به دلیل یادگیری غیرفعال است.

برای اینکه یادگیری زبان به درستی صورت بگیرد، لازم است که مسیر پیش رو را بشناسیم و با مراحل یادگیری آشنایی داشته باشیم.

زمان مراحل یادگیری زبان انگلیسی

1. مرحله آشنایی با زبان

این مرحله حدودا بین 60 تا 90 ساعت طول می‌کشد؛ یعنی اگر روزی یک ساعت مطالعه داشته باشید، این مرحله حدود 2 الی 3 ماه طول می‌کشد که با توجه به سطح یادگیری افراد و نوع زبانی که یادمی‌گیرند، متفاوت است.

در این مرحله، زبان‌آموز به طور کلی با زبان ارتباط برقرار می‌کند. تمرکز این مرحله بر روی ورودی قابل فهم است. بنابراین در این مرحله نباید انتظار داشته باشید بتوانید صحبت کنید یا بنویسید و بیشتر باید بر روی ورودی مطالب تمرکز کنید.

در این مرحله سعی کنید به فایل‌های صوتی بسیار ساده و مخصوص سطح مبتدی که همراه با متن هستند، گوش کنید و از تکرار خسته نشوید. بزرگترین کاری که می‌توانید بکنید، تکرار مطالب پایه و یادگیری عمیق آن‌ها است.

2. دوستی با زبان

این مرحله حدودا بین 150 تا 180 ساعت طول می‌کشد؛ یعنی اگر روزی یک ساعت مطالعه کنید، این مرحله حدود 5 الی 6 ماه طول می‌کشد.

در این مرحله همچنان تمرکز بر روی ورودی قابل فهم است و اصراری بر تولید زبان (اسپیکینگ و رایتینگ) نیست و باید به مرور سطح مطالب ورودی را بالا برد؛ اما به آرامی.

3. پیشرفت تدریجی

بعد از گذراندن دو مرحله قبل و گذشتن حداقل 270 ساعت از یادگیری مستمر، وارد مرحله سوم می‌شوید که این مرحله می‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

در این مرحله می‌توانید از مطالب پایه‌‌ای که به طور اصولی و مستمر فرا گرفته‌اید، استفاده کنید و تولید زبان داشته باشید و روی مهارت رایتینگ و اسپیکینگ کار کنید.

در کنار منابع آموزشی، به سراغ انگلیسی واقعی مانند فیلم، انیمیشن، سخنرانی، پادکست، موسیقی و مصاحبه‌های انگلیسی بروید و از ارتباط واقعی با زبانی که یاد گرفته‌اید، لذت ببرید.

مدت زمان یادگیری زبان

مدت زمان یادگیری زبان به چه عواملی بستگی دارد؟

میدانیم که یادگیری چیزی نیست که بتوان به راحتی برای آن زمان تعیین کرد و به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ مانند:

  • سطح فعلی شما (پیشنهاد میکنیم مقاله انواع سطح زبان را بخوانید)
  • سطحی که قصد دارید به آن برسید
  • چقدر در معرض زبان قرار دارید (گر در کشور انگلیسی زبان زندگی می‌کنید، زمان یادگیری به شدت کاهش می‌یابد.)
  • میزان تلاش و تمرین شما
  • استعداد شما در یادگیری زبان

با توجه به این عوامل، زمان یاگیری متفاوت است و می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

کمترین زمان یادگیری زبان انگلیسی

بنابراین حداقل زمان یادگیری، با توجه به هدف و سطح موردنظرتان، متفاوت است. اما به طور کلی برای یک بزرگسال (برای کودکان این زمان متفاوت و طولانی‌تر است)، به طور میانگین مدت یک سال، زمان مناسبی برای یادگیری است.

به اندازه‌ای که فرد قادر باشد با دیگران ارتباط برقرار کند و منظور خود را برساند؛ البته به شرط استمرار. و هرقدر این تمرین‌های مستمر ادامه داشته باشند، تسلط شما بر زبان بیشتر می‌شود.

برای این که به طور صحیح و کاربردی یک زبان جدید را یادبگیریم، لازم است صبور باشیم و مداومت در کار داشته باشیم. یادگیری زبان، راهی نیست که بشود یک شبه طی کرد. باید اجازه دهید تا ذهنتان به اندازه کافی با زبان جدید برخورد داشته باشد.

با توجه به سطحی که قصد دارید به آن برسید، باید به مقدار مشخصی مطالعه داشته باشید:

Number of hours– – – –Level of English (CEFR)
70Zero to A1
150A1 to A2
300A2 to B1
200B1 to B2
200B2 to C1
200C1 to C2

دقت داشته باشید که صبر و استمرار و وقفه نداشتن در یادگیری، رمز موفقیت شما خواهد بود.

همچنین می‌توانید از مطالب آموزشی وبلاگ آموزشی دیجی زبان نیز استفاده کنید و سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت شما را راهنمایی می‌کنند.

مریم غفاری

فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی و عاشق یادگیری هستم. از 17 سالگی به مدت ۸ ساله که در حوزه‌های مربوط به زبان انگلیسی فعالیت میکنم و در حال حاضر مدرس، مترجم، ویراستار، سوپروایزر و ترینر زبان انگلیسی هستم.💖

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا