مهارت گرامر

گرامر زمان Present Perfect Continuous

یکی از مباحثی که در گرامر انگلیسی زبان آموزان و حتی گاهی مدرسان را دچار سردرگمی می کند، زمان Present Perfect Continuous یا Present Perfect Progressive (حال کامل استمراری) و تفاوت آن با زمان Present Perfect (حال کامل) است.

با دیجی زبان همراه باشید تا یک بار برای همیشه با این ساختار به طور کامل آشنا شویم.

ساختار زمان Present Perfect Continuous

Subject + have/has + been + Gerund

I have been working all day.
She has been living in this city for 5 years.

جملات منفی

برای منفی کردن کافی است not رو به have یا has اضافه کنیم.

have not = haven’t
has not = hasn’t

He hasn’t been sleeping all night.

جملات سوالی

برای سوالی کردن جمله، باید فقط have یا has را در قبل از فاعل قرار دهیم.

Have you been studying your lessons?

برای سوالی کردن با کلمه پرسشی، به دلیل اینکه تاکید بر مدت زمان انجام کار است، از کلمه پرسشی How long به معنی “چند وقت” یا “چه مدت” استفاده می‌شود.

How long have you been studying Spanish?
I’ve been studying Spanish since I graduated from highschool.

ساختار present perfect continuous

کاربرد زمان Present Perfect Continuous

قبل از بررسی کاربردهای زمان Present Perfect Continuous، پیشنهاد می‌کنیم کاربرد زمان Present Perfect را مطالعه کنید. کاربرد حال کامل استمراری بسیار مشابه کاربرد حال کامل (به جز کاربرد اول حال کامل) است با اندکی تفاوت.

1. Recent continuous finished actions

برای اعمالی که مدتی ادامه داشتند و اخیرا recently به اتمام رسیده اند از Present Perfect Continuous استفاده می‌شود و معمولا از قیدهای recently یا lately در آخر جمله استفاده می شود. به مثال‌های زیر توجه کنید:

It has snowed.
It has been snowing.

کدام یک از این دو جمله درست هستند؟
تفاوت این دو جمله چیست؟
در پاسخ باید بدانید که هر دو جمله درست هستند. در بسیاری از مواقع Present Perfect و Present Perfect Continuous قابلیت همپوشانی دارند؛ یعنی می‌توانیم هر کدام را به جای دیگری استفاده کنیم. با این تفاوت که با استفاده از حالت استمراری، بر روی ادامه دار بودن آن عمل تاکید می‌کنیم.

2. Unfinished actions

برای اعمالی که در زمان گذشته شروع شدند و همچنان ادامه دارند، با تاکید بر استمرار آن عمل، می‌توانیم از حال کامل استمراری استفاده کنیم و از قیدهایی مانند since و for استفاده می کنیم تا مدت زمانی که عمل ادامه داشته است را بیان کنیم.

این کاربرد زمان حال کامل استمراری دقیقا مشابه کاربرد چهارم زمان حال کامل است و می توانیم آنها را به جای هم استفاده کنیم.
اما از آنجایی که افراد در مکالمات روزمره تمایل به کوتاه کردن ساختارهای جملات دارند، در حالت محاوره و کاربردهای روزمره بیشتر از Present Perfect استفاده می‌کنند.

گرامرpresent perfect continuous

تفاوت Present Perfect Continuous با Present Perfect

  1. Present Perfect Continuous در موقعیت‌های رسمی مثل حرف‌های یک قاضی یا وکیل‌ها در دادگاه و صحبت‌های رئیس جمهور یا سخنگوی امور خارجه که تک تک کلمات آن‌ها بار معنایی خاصی دارند و ساختار جملات بسیار مهم هستند استفاده می‌شود.
  2. در مواقعی که بخواهیم بر استمرار عملی تاکید کنیم، مثلا موقعیتی را تصور کنید که با دوستتان قراری دارید و او بیست دقیقه دیر کرده است و شما با تاکید بر این مدت زمان می‌خواهید از تاخیر او گله کنید. مثال:

I’ve been waiting for you for 20 minutes.

پس اگر بخواهیم بر مدت زمان duration of time انجام کاری تاکید کنیم می‌توانیم از Present Perfect Continuous استفاده کنیم. به مثال های زیر توجه کنید:

I’ve lived in this city for ten years.
I’ve been living in this city for ten years.

هر دوی این جملات کاملا درست هستند و معنای مشابهی را می‌رسانند. فقط جمله دوم تاکید بیشتری بر مدت زمان زندگی در این شهر دارد. (همین)
نکته: یک موردی که باید در استفاده از زمان Present Perfect Continuous به آن توجه داشته باشیم، نوع فعل جمله است.

افعال action و non-action (state)

افعال action افعالی هستند که نشان دهنده یک عمل فیزیکی هستند. مانند: walk, eat, study, live, ….
اما افعال non-action یا state همانطور که از اسمشان پیداست، عملی را به صورت فیزیکی نشان نمی‌دهند؛ بلکه نشان دهنده‌ی یک حالت یا عمل ذهنی و انتزاعی هستند. مانند: be, like, hate, think, …

برای فعل‌های non-action نمی‌توانیم از حالت استمراری استفاده کنیم و فقط می‌توانیم از حالت Present Perfect استفاده کنیم. مثال:
جمله ی I’ve been thinking she was a good person. اشتباه است. چون درباره‌ی عمل فکر کردن حرف نمی‌زنیم و منظور نظرمان (idea) راجع به آن فرد است. «فکر می کردم آدم خوبی باشه.»

جملات درست به این صورت است:

I’ve thought she was a good person.
She’s been working on this project all the week.
I’ve been teaching for ten years.
He’s been helping her for two hours.
They’ve been swimming in the river all afternoon

ممنونیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، اگر هنوز سوالی درباره گرامر زمان پرزنت پرفکت کانتینیوس دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه‎‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مریم غفاری

فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی و عاشق یادگیری هستم. از 17 سالگی به مدت ۸ ساله که در حوزه‌های مربوط به زبان انگلیسی فعالیت میکنم و در حال حاضر مدرس، مترجم، ویراستار، سوپروایزر و ترینر زبان انگلیسی هستم.💖

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا